Держава посилила контроль над своєю земельною власністю

  • Подобається1Не подобається
  • 14 Січня 2013, 23:03

Це зроблено з метою підвищення ефективності використання національного земельного ресурсу. Натомість під час реалізації цих намірів можуть виникнути вагомі проблеми. Докладніше про них – в інтерв’ю з головним юридичним радником Проекту USAID «АгроІнвест» Павлом КУЛИНИЧЕМ.

- З 1 січня 2013 року ряд повноважень щодо розпорядження землями державної власності передаються до Держземагентства України та його територіальних органів. Що це за повноваження і чи поширюються вони на землі сільськогосподарського призначення?

- 1 січня збулася мрія не одного покоління керівників Держкомзему, які намагалися отримати повноваження щодо розпорядження землями державної власності. До нашого земельного законодавства внесені зміни, які і наділили Державне агентство земельних ресурсів цими повноваженнями. Вони стосуються лише однієї категорії земель – сільськогосподарського призначення. Це означає, що від імені держави з початку поточного року правом розпоряджатися, тобто, надавати у власність, користування, оренду земельні ділянки державної власності можуть лише державні органи земельних ресурсів, до яких відноситься Держземагентство та його територіальні органи.

Щоправда, слід зазначити, що Земельним кодексом передбачений ще один вид розпорядження землями державної власності, а саме - передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення до статутного капіталу Державного земельного банку. Цей вид повноважень Кабінет міністрів України залишив за собою.

- Чим обумовлена потреба в такому земельному нововведенні і наскільки воно виправдане?

- Досі землями державної власності, в тому числі й ділянками сільськогосподарського призначення, розпоряджалися органи виконавчої влади загальної компетенції – районні та обласні державні адміністрації, Кабінет міністрів України. У випадку, коли ці повноваження здійснювали райдержадміністрації, мали місце численні порушення чинного законодавства. Пояснюється це тим, що доволі часто районні державні адміністрації потрапляли під вплив різних структур, які хотіли в будь-який спосіб отримати земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Спостерігалися й інші випадки порушення земельного законодавства. Всі вони не залишалися поза увагою Державної земельної інспекції України, яка донедавна перебувала у складі Державного земельного агентства України. Тому з метою усунення таких порушень Держземагентство і запропонувало централізувати розпорядження землями сільськогосподарського призначення, які перебувають у власності держави. Їх не так уже й мало – близько 5-6 млн. гектарів.

- Донедавна Держземагентство України виконувало контрольну функцію. За потреби, воно могло вплинути на рішення районних та обласних держадміністрацій, які стосувалися земель державної власності. І навіть зупинити дію тих рішень, які не відповідали державним інтересам. Хто тепер буде контролювати роботу Держземагентства?

- Ви окреслили найслабше місце в цій законодавчій новації. Тепер контрольний механізм став менш ефективним. Звісно, він діє, бо діяльність усіх органів державної влади перебуває у сфері прокурорського нагляду. Однак контроль з боку прокуратури має обмежену сферу застосування і не може замінити попереднього, який здійснювали державні органи земельних ресурсів. Той мав професійний характер, адже здійснювався фахівцями-земельниками, до того ж стосувався детальної оцінки проектів землеустрою, їх відповідності чинному законодавству тощо. А тепер виходить, що Державне агентство земельних ресурсів, здійснюючи розпорядження землями державної власності, які відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, буде контролювати саме себе.

- Чи не перетворить нинішня ситуація Держземагентство України на безконтрольного монополіста на ринку земель?

- Безперечно, концентрація повноважень відбулася, але вона не набула монопольного рівня. Більше того, я впевнений, що з часом Державне земельне агентство України втрачатиме сферу свого впливу. Це зумовлено скороченням кількості земель, які перебувають у державній власності. Зокрема, земель сільськогосподарського призначення.

Справа в тому, що в Україні триває земельна реформа, одним із напрямків якої є приватизація земель. Частина земель державної власності і надалі передаватиметься у приватну власність громадян та юридичних осіб.

- Як за теперішніх обставин розмежовуватимуться повноваження між Держземагентством України та Державним земельним банком, до статутного фонду якого Кабінет міністрів планує передати землі сільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності?

- Питання дуже слушне, однак досі воно залишається відкритим. Як відомо, такий банк створений, законом визначені його повноваження, проте не вирішено ряд дуже важливих моментів.

Передача земельної ділянки до статутного капіталу юридичної особи завжди асоціюється з її передачею у приватну власність цієї юридичної особи. Державний земельний банк є і надалі залишатиметься державною юридичною особою. Саме тому передача земельних ділянок до його статутного капіталу не означатиме передачу цих земель до його власності. Відтак, як ці землі будуть асоціюватися з Державним земельним банком? На яких правах вони перебуватимуть у його віданні?

Згідно із законом «Про банки і банківську діяльність», Державний земельний банк створюється не тільки як державна кредитна установа, але і як оператор на ринку земель. Тобто, як суб’єкт, який здійснює певні земельні операції. Але статутом банку ці повноваження поки що не підтверджені. І це при тому, що закон «Про банки та банківську діяльність» говорить - Державний земельний банк здійснює свою діяльність відповідно до закону і статуту.

Фактично у визначенні повноважень Державного земельного банку статуту надано переважне значення. А статут затверджується Кабінетом міністрів України. І доти, доки діятиме нинішній статут Державного земельного банку, він залишатиметься замороженою юридичною особою. Тобто, такою, що не може приступити до виконання своїх функцій через недоліки в законодавстві.

Питання співвідносин між Державним земельним банком та Держземагентством також не вирішене чинним законодавством. Бо, як я вже казав, землі, що передаватимуться до статутного капіталу Державного земельного банку, залишатимуться у власності держави, зокрема, землі сільськогосподарського призначення. А згідно із Земельним кодексом, всі землі державної власності, які відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, перебуватимуть у віданні Державного агентства земельних ресурсів. Отже, виходить, що навіть після передачі земельних ділянок до статутного капіталу Державного земельного банку, вони залишатимуться у власності держави. А отже, формально правом розпоряджатися ними будуть наділені державні органи земельних ресурсів. А це вже є конфліктом повноважень.

- У яких випадках землі державної власності, в тому числі землі сільськогосподарського призначення, передаються у власність або в користування за рішенням Держземагентства України, а в яких випадках – за рішенням його обласних, районних та міських управлінь?

- На жаль, Земельний кодекс України не розмежовує повноваження Державного агентства земельних ресурсів та його територіальних органів. Хоча і зазначає, що всі вони мають повноваження щодо розпорядження такими землями.

Питання має практичне значення, оскільки земельні ділянки розташовані по всій Україні і Держземагентство не зможе з Києва ефективно управляти ними. Очевидно, такі повноваження краще можуть реалізовувати місцеві органи земельних ресурсів.

Перед Новим роком Президент України видав указ, яким внесені зміни до Положення про Державне агентство земельних ресурсів. Згідно з ними, право здійснювати повноваження щодо розпорядження землями державної власності, які відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення, належать Державному агентству земельних ресурсів та його територіальним органам відповідно до їх повноважень, визначених у встановленому порядку. От тільки цього «встановленого порядку» досі немає. І виходить, що доки його не буде, будь-якими землями державної власності сільськогосподарського призначення може розпоряджатися або Державне агентство земельних ресурсів України, або будь-яке його районне чи обласне управління. У цьому полягає велика проблема.

Державне земельне агентство своїм рішенням не може розмежувати цих повноважень. Бо, згідно з Конституцією України, право власності на земельні ділянки може набуватися в порядку, визначеному законом. А він не розмежовує ці повноваження. За ситуації, що склалася, будь-який юрист може визначити їх такими, що суперечать Конституції.

- Що потрібно, насамперед, зробити в ситуації, що склалася?

- Конфлікт інтересів, який має місце у діяльності державних органів земельних ресурсів, може бути усунутий шляхом внесення певних змін до чинного законодавства, зокрема, до Земельного кодексу України. З цього приводу Проект USAID «АгроІнвест» підготував низку пропозицій, які передані до Верховної Ради. Сподіваємося, що вони будуть враховані нашими законодавцями і це дасть змогу уникнути багатьох непорозумінь, які зараз на нас чатують.

Михайло ВЕРНИГОРА, Національний прес-клуб з аграрних і земельних питань для bershad.ua


Дивіться також в розділі  Редакційна колонка
» 06.12.2016 До волонтерського корпусу Бершадщини ввійшли  люди різних поколінь, професій, віросповідання, соціального стану, учні та студенти, територіальні громади, голови товариств та приватні підприємці, - всі вони за покликом душі не змогли бути...
» 29.04.2015 Чинна податкова політика сьогодні демонструє досить активний наступ на селянські інтереси. Запроваджено нові податки, які вже наступного року можуть спонукати жителів сільської місцевості до соціального невдоволення. Фахівці називають податкові...
» 05.09.2014 Кілька місяців тому Європейський Союз, прагнучи підтримати Україну, відкрив для її сільськогосподарської продукції свій ринок. Цей захід планувався як тимчасовий і, швидше за все, міг нагадувати певне тестування: наскільки Європа готова сприйняти...
» 25.06.2014 Нинішній рік Організація Об’єднаних Націй оголосила Міжнародним роком сімейних фермерських господарств. Із 570 млн. фермерських господарств, які налічуються світі, 500 млн. – саме сімейні.
» 05.06.2014 «Органіки» починають дружити з кооператорами
» 22.05.2014 Досліджена земельна оренда
» 21.05.2014 Які дотації потрібні виробникам молока?
» 16.05.2014 Проблемна сівозміна
» 30.04.2014 Аграрна Україна має думати не лише про закордонні, а й про внутрішні ринки
» 04.03.2014 Генеральна оренда та створення об’єднань землевласників - шляхи вдосконалення орендних відносин
Всі статті розділу Редакційна колонка »
Цікаві фото
3 фото   
<b>Паньковецький Сергій – призер чемпіонату України</b><br />Учень Бершадської школи №1 Паньковецький Сергій в черговий раз показавши відмінні результати на республіканських...
2 фото   
<b>В Яланці відкрито оновлені заклади</b><br />Одним із позитивних моментів реформи системи охорони здоров’я у районі є те, що медичні заклади отримали...
48 фото   
<b>ШЛЯХОВА</b><br />
3 фото   
<b>Сергій РУДЧЕНКО: «Коровай буде вагомим»</b><br />ці липневі дні лани Бершадської філії ПрАТ «Зернопродукт МХП» особливо привабливі, дихають щедрістю тепла і...
Всі фотогалереї »
Ми - пам’ятаємо - «Книга Пам’яті України» / Лісниче
Андрейцев Гордій Юхимович (1918) 1918 р., українець, селянин. Мобілізований в 1944 р. Рядовий. Загинув 00.08.44. Похов. Ясський пов., Румунія.

З історії Бершаді
Робітники й селяни не припиняли боротьби: готувались нові виступи. Для їх організації в січні 1919 року Бершадський підпільний ревком створив партизанський загін з жителів Бершаді та сусідніх сіл. Командиром призначили голову ревкому В. Кривоходкіна, а комісаром — П. Соболевського. Внаслідок переможного повстання в лютому 1919 року в Бершаді відновлено Радянську владу. Народна влада... Читати далі »



Останні новини
Може бути цікаво

Держава посилила контроль над своєю земельною власністю - www.bershad.ua
Користувачі OnLine: 
Бершадщина  | Форуми  | Сторінками історії  | Літературна Бершадь  | Фотогалереї  | Новини  | Довідники  | Визначні місця  | У нас в гостях!  | Прогноз погоди в Бершаді  | Телефонні довідники
  • Продається будинок с. Чернятка. 35 соток, з усіма прибудовами: криниця, погріб, літня кухня з газом, будинок та времянка з газовим опаленням. Гарне місце. Ціни 3200 договірна.
    Продається будинок с. Чернятка. 35 соток, з усіма прибудовами: криниця, погріб, літня кухня з газом, будинок та времянка з газовим опаленням. Гарне місце. Ціни 3200 договірна.
    18.05.2020(063) 431-41-18
  • . Продам квартиру в місті Ірпінь, Київська область. 37 метрів, 16 000 у.о
    . Продам квартиру в місті Ірпінь, Київська область. 37 метрів, 16 000 у.о
    13.04.2020(067) 225-27-18
  • . Продаж одягу з Європи: Секонд хенд та нове.
    . Продаж одягу з Європи: Секонд хенд та нове.
    08.04.2020(096) 095-84-08
  • ДОСТАВКА:ОТСЕВА,ПІСКА,ЩЕБНЯ,,та інших вантажів до 8т.
    ДОСТАВКА:ОТСЕВА,ПІСКА,ЩЕБНЯ,,та інших вантажів до 8т.
    16.03.2020(098) 908-43-57
  • Продається тілна корова с.Бирлівка ціна договірна. тел 0960726720
    Продається тілна корова с.Бирлівка ціна договірна. тел 0960726720
    27.01.2020(068) 041-74-83
  • Продается дом с участком.(цена договорная) по адресу Виницька обл., Бершадськый р-н., с. Шляхова, вул. Дружбы 14.С общей площадью участка 25 соток
    Продается дом с участком.(цена договорная) по адресу Виницька обл., Бершадськый р-н., с. Шляхова, вул. Дружбы 14.С общей площадью участка 25 соток
    26.08.2019(097) 487-43-42
Всі оголошення Розмістити оголошення