– Реформа освіти, нові стандарти, нова школа, зміст освіти – ці слова сьогодні на слуху в усіх. А як все це впроваджується у школах Бершадщини?
– Школа готує майбутнє, значить вона повинна бути драйвером змін, вести за собою – саме це є основною ідеєю реформи освітянської галузі. Європейські стандарти, до яких ми прагнемо, вимагають інтелектуального та компетентного спеціаліста, здатного оперативно реагувати на зміни та орієнтуватися в інформаційному просторі. Діти мають отримувати не лише знання, а й вміння їх застосовувати для вирішення особистих, життєвих та професійних завдань. Для реалізації нових стандартів потрібні кадри, фінанси і прагнення.
Спільно ми зобов’язані створити умови для рівного доступу до якісної освіти усіх дітей району. Але мусимо вести відвертий діалог і бути чесними один перед одним. Який рівень знань можуть отримати діти малокомплектних шкіл, в яких один вчитель викладає і математику, і історію, і німецьку, і географію? Відповідь на це запитання ми отримали, провівши моніторинг якості знань учнів шкіл. Результати – зовсім невтішні. У класі чисельністю до 5 учнів діти позбавлені здорової конкуренції. В результаті показники ЗНО по окремих школах наближаються до нуля.
Але ж сучасний світ вимагає постійної конкуренції, здатності вчитися!
Тому доводиться робити і певні непопулярні кроки. Якщо в найближчій перспективі не вирішувати питання оптимізації мережі навчальних закладів, створення опорних шкіл, то існуючі проблеми в галузі освіти набиратимуть з кожним роком все більших масштабів і закономірно, що все це матиме віддзеркалення на наших дітях.
– Зниження рівня народжуваності та переселення людей із сільської місцевості до міста приводить до зменшення кількості учнів у загальноосвітніх навчальних закладах сіл. Яка в подальшому доля таких закладів?
– Бершадський район завжди утримував провідні позиції в освітній галузі Вінниччини. Більшість навчальних закладів мають міцну навчально-методичну базу, висококваліфікований кадровий склад, використовують інноваційні технології навчання, забезпечуючи тим самим якісно високий рівень освітянських послуг. Загалом у районі функціонує 83 освітніх заклади: 39 дошкільних, 35 загальноосвітніх шкіл, 2 НВК, навчально-консультативний пункт на базі Бершадської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, 4 позашкільні заклади, а також професійний ліцей та медичний коледж.
Із всіх загальноосвітніх закладів лише 5 нараховують більше 300 учнів, у 4 школах І-ІІІ ступенів навчається менше 100 дітей, у 6 школах І-ІІ ступенів навчається менше 50-ти.
В поточному році проведено реорганізацію Михайлівської ЗОШ І-ІІІ ст. в Михайлівську ЗОШ І-ІІ ст., припинено діяльність Серебрійської ЗОШ І ст. та перетворено НВК с. Вовчок «ЗНЗ І ст.– ДНЗ» в дошкільний заклад.
Для більшого розуміння ситуації наведу факти, які враховувались при розгляді питання реорганізації навчального закладу с. Вовчок. Всього в НВК нараховувалось 12 дітей, яких обслуговували 10 працівників; 7 школярів навчали 3 вчителі, що становить 2,3 учня на одного викладача (по району 14,2). Видатки на 1 учня НВК «ЗНЗ І ст. – ДНЗ» с. Вовчок становили 94,29 тис. грн., коли середньорічні видатки по району становили – 13,33 тис. грн. На утримання школи у 2016 році використано 660 тис. грн., кошторис витрат НВК с. Вовчок на 2017 рік становив 790 тис. грн. (ці кошти в основному використано на дві статті витрат – заробітна плата працівників (близько 80%) та енергоносії).
При реорганізації навчальних закладів підходили комплексно до вирішення питань підвозу учнів, перебування дітей у школі після уроків, організацією роботи групи продовженого дня, гурткової та позакласної роботи, працевлаштування педагогічних працівників.
Тому ті дії, що були проведені по навчальних закладах Серебрії, Михайлівки, Вовчка є закономірними та правильними. Хоча питання оптимізації мережі не просте, але вирішувати його потрібно.
– Одним із головних завдань виконавчої влади є створення комфортних умов перебування дітей у школі, їхня безпека, здоров’я, життя. Що на сьогодні зроблено у цьому плані і що буде зроблено найближчим часом?
– Безпека, життя і здоров’я дітей – це найголовніший пріоритет. Ми сьогодні прагнемо створити комфортні умови у кожному освітньому закладі. Відділом освіти, фізичної культури і спорту райдержадміністрації виготовлено проектно-кошторисну документацію на виведення котелень з підвальних приміщень та встановлення монавчально-консультативний пункт на базі Бершадської ЗОШ І-ІІІ ст. №1, 4 позашкільні заклади, а також професійний ліцей та медичний коледж.
Із всіх загальноосвітніх закладів лише 5 нараховують більше 300 учнів, у 4 школах І-ІІІ ступенів навчається менше 100 дітей, у 6 школах І-ІІ ступенів навчається менше 50-ти.
В поточному році проведено реорганізацію Михайлівської ЗОШ І-ІІІ ст. в Михайлівську ЗОШ І-ІІ ст., припинено діяльність Серебрійської ЗОШ І ст. та перетворено НВК с. Вовчок «ЗНЗ І ст.– ДНЗ» в дошкільний заклад.
Для більшого розуміння ситуації наведу факти, які враховувались при розгляді питання реорганізації навчального закладу с. Вовчок. Всього в НВК нараховувалось 12 дітей, яких обслуговували 10 працівників; 7 школярів навчали 3 вчителі, що становить 2,3 учня на одного викладача (по району 14,2). Видатки на 1 учня НВК «ЗНЗ І ст. – ДНЗ» с. Вовчок становили 94,29 тис.
грн., коли середньорічні видатки по району становили – 13,33 тис. грн. На утримання школи у 2016 році використано 660 тис. грн., кошторис витрат НВК с. Вовчок на 2017 рік становив 790 тис. грн. (ці кошти в основному використано на дві статті витрат – заробітна плата працівників (близько 80%) та енергоносії).
При реорганізації навчальних закладів підходили комплексно до вирішення питань підвозу учнів, перебування дітей у школі після уроків, організацією роботи групи продовженого дня, гурткової та позакласної роботи, працевлаштування педагогічних працівників.
Тому ті дії, що були проведені по навчальних закладах Серебрії, Михайлівки, Вовчка є закономірними та правильними. Хоча питання оптимізації мережі не просте, але вирішувати його потрібно.
– Одним із головних завдань виконавчої влади є створення комфортних умов перебування дітей у школі, їхня безпека, здоров’я, життя. Що на сьогодні зроблено у цьому плані і що буде зроблено найближчим часом?
– Безпека, життя і здоров’я дітей – це найголовніший пріоритет. Ми сьогодні прагнемо створити комфортні умови у кожному освітньому закладі. Відділом освіти, фізичної культури і спорту райдержадміністрації виготовлено проектно-кошторисну документацію на виведення котелень з підвальних приміщень та встановлення модульних котелень у Баланівській, Лісничанській, Осіївській, Бирлівській та Маньківській школах. Розпорядженням КМУ із спеціального фонду виділено 1 млн грн. на будівництво опалювального пункту в Баланівській ЗОШ.
Співфінансування з місцевого бюджету на будівництво котелень та опалювальних пунктів складає 963,1 тис. грн.
На сьогодні перераховано 30% від загальної суми для придбання матеріалів та розпочато будівельні роботи у Баланівці.
Для осучаснення навчально-виховного процесу освоюються кошти державного, районного, сільських бюджетів, спонсорська допомога сільгосппідприємств, фермерів, організацій та за сприяння народного депутата України Миколи Кучера.
З метою покращення матеріально-технічної бази освітні заклади беруть активну участь у підготовці проектів розвитку громад. Протягом цього року 48 проектів з нашого району змагались в обласному конкурсі, 12 визнано переможцями, з них 5 освітянських. Це проекти: по водовідведенню – Шумилівського НВК; «Теплі класи – запорука здоров’я, успішності дітей та ефективна система енерго- та ресурсозбереження» – Поташнянської ЗОШ ІІІ ст.; «Здорова дитина-щаслива родина» – Крушинівсь - кої ЗОШ І-ІІ ст.; «Історикопатріотичний музей Гідності та Свободи» – Бершадської ЗОШ І-ІІІ ст. №3; «Гарний дім. Просторий дім. Щасливі діти будуть в нім» – П’ятківського ДНЗ.
– Серед пріоритетів освітньої реформи є забезпечення доступу до освіти дітей з особливими потребами. Чи є сподівання, що інклюзивна освіта набуватиме свого розвитку у нашому районі?
– Формування інклюзивної освіти – це не просто локальний освітній процес, це масштабне включення всіх громадян в активне суспільне життя. Увага сучасного суспільства до дітей з особливими потребами в останні роки серйозно активізувалась. Перебування серед своїх однолітків позитивно впливає на таких дітей: вони швидше розвиваються, краще сприймають інформацію й взагалі демонструють більш вражаючі результати, ніж навчаючись в школах-інтернатах чи індивідуально. На базі трьох шкіл – Баланівки, Флорино, Шляхової та двох ДНЗ – Війтівки, Флорино відкрито корекційно-розвиткові кімнати, створені умови для інклюзивної освіти. На перше вересня 2017 року вже в 11 школах району навчається 17 дітей з особливими потребами. І надалі інклюзивна освіта буде розвиватися в нашому районі, щоб особливі дітки могли навчатися та соціалізуватися з однолітками.
– Новації, реформи, ідеї – все це заради покращення якості освіти. Про що розкажуть результати ЗНО випускників наших шкіл? Чи є підстави для гордості чи занепокоєння?
– За підсумками навчального 2016-2017 року із 20 загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів району якість знань з історії України тестувало 174 учні (випускники), з математики – 97, української мови – 235. Бершадщина на 19 місці в області.
Така позиція є наслідками тих проблем, які мають місце в окремих шкільних закладах.
Державний та місцеві бюджети свої зобов’язання в частині стимулювання праці освітян виконують у повному обсязі, закономірно, що потрібно очікувати суттєвого покращення якості отриманих знань.
Ось тут і виникають певні питання.
Наведу лише один показник. За результатами зовнішнього незалежного оцінювання тільки 48% претендентів на золоту медаль підтвердили свій рівень знань.
В наш час широко практикується підготовка учнів до ЗНО, так зване «репетиторство». То хіба ж шкільна програма не забезпечує таку готовність учня? Це також питання до викладачів.
Результати ЗНО засвідчують, що найкращі досягнення з української мови показали учні Баланівської, Бершадських ЗОШ №1 та №3, найнижчі результати у Михайлівській, Тернівській і Сумівській ЗОШ.
З математики найкращі результати показали учні Осіївської, Великокиріївської, Бершадської ЗОШ №1, найнижчі – учні Лісничанської, П’ятківської, Сумівської та Яланецької.
З історії України найкращими були результати учнів Устянської, Бершадської ЗОШ №3 та №1 найнижчими – Михайлівської, Флоринської та Війтівської шкіл.
– Керівники райдержадміністрації та районної ради проводять спільні виїзди в територіальні громади району. Такі виїзди дають можливість побачити плюси і мінуси на місцях. Яке враження на Вас справляють заклади освіти?
– Маю відзначити активну життєву позицію та небайдужість керівників усіх навчальних закладів, які не сидять склавши руки, а власними зусиллями покращують стан шкіл, пишуть проекти для отримання грантів, звертаються до благодійників. Імпонує гарна співпраця освітян з органами місцевого самоврядування, керівниками місцевих сільгосппідприємств, фермерських господарств. Особисто знайомий з багатьма директорами і з повагою ставлюсь до їхньої нелегкої праці.
– Ваші побажання напередодні професійного свята освітян.
– Діти – майбутнє держави. І саме освітяни невтомно і наполегливо плекають це майбутнє. Від того, наскільки якісно володіють знаннями учні, залежить подальший розвиток країни. Саме тому органи влади докладають максимум зусиль, щоб учителі мали надійний соціальний захист і належні умови праці, а заклади освіти Бершадщини ставали більш забезпеченими матеріально, технічно, інформаційно.
Бажаю дітям віри в свої сили та життєдайної енергії, міцного здоров’я і невгасимого прагнення самовдосконалення. Любіть свою рідну землю, шануйте батьків та вчителів і завжди пам’ятайте, якого ви роду.
Напередодні професійного свята щиро дякую освітянам за добросовісне служіння обраній справі, невтомний творчий пошук, самовідданість, високий професіоналізм та життєву мудрість. Хай кожен день повниться радістю та перемогами, здійснюються плани в ім’я щасливого майбутнього України.