Fridge magnet wooden gears

Нам потрібно вибирати між комунальною реформою та комунальною катастрофою

  • Подобається0Не подобається
  • 21 Жовтня 2009 р

Зруйноване житлово-комунальне господарство уже є загрозою для людей. Врятувати його можна тільки терміновим та радикальним реформуванням. Для цього потрібно зламати протидію місцевих органів влади та комунальних підприємств, які хочуть зберегти свою монополію на цьому величезному ринку, не допустити туди ні приватний бізнес, ні громадський нагляд, ані державний контроль. Так вважає 49-річний економіст та політик Сергій Тігіпко. Під час розмови з нашим кореспондентом він розповів про деякі пункти свого плану реформи ЖКГ.

– Сергію Леонідовичу, для того, аби хоч відремонтувати житловий фонд України та комунікації, потрібно багато десятків мільярдів гривень. А де їх узяти?
– Цими цифрами люблять козиряти противники реформи. Але в усьому світі сфера комунальних послуг вважається одним із найбільш прибуткових та надійних ринків. Це – ідеал будь-якого капіталіста: попит на його продукти та послуги (електрика, тепло, вода, каналізація, вивіз сміття, прибирання території і так далі) абсолютно стабільний і навіть кризи його не знижують, шукати споживача не треба – він завжди на місці. Втім, й інте реси жителів мають потрійний захист.
По-перше, тарифи встановлює спеціальний державний орган. Подруге, муніципальна влада здебільшого має частку в таких підприємствах і завжди – докладний контракт. Ну і сам власник житла або об’єднання власників (кондомініуми) ніколи не дозволить себе образити. Отож, якщо створити правильні умови для бізнесу, він прибіжить в наше комунальне господарство з усіма своїми капіталами.
– Але політики нарікають на населення: мовляв, люди наші з радянських часів звикли до нечуваної дешевизни, яку дає державне субсидування комунальних послуг, і не готові платити за них повну ринкову ціну. А значить, скасування субсидій призведе до соціального невдоволення… – Ці розмови тривають з року в рік, і зростання комунальних тарифів вже зробило їх безглуздими. Насправді, головна проблема полягає в тому, що наших чиновників і керівників комунальних підприємств, які теж, по суті, є держчиновниками, повністю влаштовує планово-збиткова система, яка забезпечує їм монополію на комунальні послуги та повний контроль над величезними фінансовими потоками. Їх дохідна база цілком не залежить від ефективності роботи: держава завжди покриє збитки з бюджету – це означає, з грошей платників податків.
Тобто, ми оплачуємо комунальні послуги двічі: один раз – за рахунками від ЖЕКу, вдруге – з податків. Крім того, платить економіка. Адже держава намагається покрити збитки комунального сектору за рахунок підприємств, для яких тарифи набагато вищі. Це зменшує конкурентоспроможність та ефективність української економіки, а значить, знову ж, негативно позначається і на зарплаті, і на робочих місцях, і на бюджеті країни.
– І де вихід?
– Я серйозно вивчав досвід наших сусідів. Наприклад, в Польщі економічна ситуація на початку дев’яностих була не набагато кращою від нашої нинішньої. Загальні субсидії, якими рівною мірою користуються й ті, хто їздить на дорогих автомобілях, і ті, кому не вистачає на найнеобхідніше, були визнані головною перешкодою на шляху реформи. Замість них впровадили адресні соціальні субсидії для бідних і відповідний соціальний фонд. Виявилося, що 65% населення таких субсидій не потребує, а муніципалітети заощадили до 50% коштів. У бюджетах з’явилися гроші, які можна було спрямувати на продовження реформи.
Крім того, на скасування субсидій дуже добре відреагував бізнес.
Він буквально кинувся в комунальне господарство, всі котельні та інші підприємства скупили вмить. Тим більше, що держава заснувала єдиний спеціальний орган, який встановлює тарифи на комунальні послуги. Була впроваджена методологія кількісного тарифу, відповідно до якої визначається не сам тариф, а тільки його складові – в першу чергу, ринкові ціни на енергоносії.
Таким чином було вирішено й проблему монополізму. Постачальник тепла начебто і є для свого району монополістом, але він діє за затвердженими державою тарифами. Крім того, муніципальна влада, як правило, має частку в статутному фонді підприємства – вона формується з основних фондів, що вносяться до нього. А значить, має всі можливості контролювати якість роботи і взагалі всі процеси, які в ньому відбуваються.
Досвід сусідів показав необхідність розроблення довгострокової національної стратегії з реформи ЖКГ. Головними пунктами її повинні стати створення регуляторного органу, плану усунення субсидій, просування енергоефективності, встановлення лічильників та нарахування платежів за реально спожите тепло. І дуже сильна роз’яснювальна робота. Якщо люди не зрозуміють, навіщо їм потрібна реформа, то успіху не буде.


Дивіться також в розділі  Вибори Президента 2010
» 03.03.2010 Віктор Янукович 25 лютого склав присягу на вірність українському народу і офіційно вступив на посаду Президента України. Присягу було складено на урочистому засіданні у Верховній Раді, присвяченому процедурі інавгурації. Згідно з процедурою...
» 17.02.2010 Центральна виборча комісія офіційно оголосила лідера Партії регіонів Віктора ЯНУКОВИЧА Президентом України. Як передає кореспондент УНІАН, на засіданні комісія за результатами опрацювання 100% протоколів окружних виборчих комісій встановила...
» 10.02.2010 Оперативна інформація про результати виборів Президента України 7 лютого 2010 року у Бершадському районі
» 10.02.2010 Три тижні тому на виборах Президента України ніхто з 18 кандидатів на найвищу посаду в державі не отримав більше 50% голосів виборців. До другого туру президентських перегонів потрапили лідер опозиції В.Ф. Янукович та чинний Прем’єр-міністр...
» 29.01.2010 Україні – демократичне майбутнє
» 22.01.2010 Звернення демократичних сил до жителів Бершадщини
» 20.01.2010 Результати виборів Президента України 17 січня 2010 року у Бершадському районі
» 20.01.2010 У нормальному режимі
» 15.01.2010 Якою буде Україна за президентства Литвина?
» 13.01.2010 Володимир ЛИТВИН: ПОГЛЯД ЗІ СТОРОНИ
Всі статті розділу Вибори Президента 2010 »
Цікаві фото
4 фото   
<b>На карті України з’явилася «Країна чеснот»</b><br />В українських школах завершився навчальний рік, пролунав останній дзвоник, і за вікном уже майже літо. Для дітей це –...
3 фото   
<b>"Яндекс.Пробки" у Бершаді</b><br />На мапі району з'явились мітки сервісу "Яндекс. Пробки". Сервіс дає можливість спостерігати за завантаженістю доріг в...
3 фото   
<b>Семінар з сільськими головами за участю польської делегації</b><br />З 9 по 19 липня у Бершадському районі перебуває делегація з Республіки Польща. До її складу входять 14 працівників...
2 фото   
<b>Пам'ятний знак Герою у Джулинці</b><br />Днями у Джулинці відбулося відкриття пам’ятного знаку Герою України, підполковнику Костянтину Могилку. Знак...
Всі фотогалереї »
Ми - пам’ятаємо - «Книга Пам’яті України» / Крушинівка
Бровченко Григорій Лук'янович (1916) 1916 р., українець, селянин. Мобілізований в 1944 р. Рядовий. Загинув 00.10.44.

З історії Бершаді
Важливим завданням, яке постало згодом перед трудівниками, була соціалістична перебудова сільського господарства. Взимку 1923 року в Бершаді створюється сільськогосподарська трудова артіль «Колос» а влітку - артіль «Серп» Це були невеличкі кооперативні об'єднання селян. 105 членів артілі «Серп» хазяйнували на 90 десятинах землі. Артіль з самого початку добилася добрих показників - урожай був... Читати далі »



Останні новини
Може бути цікаво

Нам потрібно вибирати між комунальною реформою та комунальною катастрофою - Вибори Президента України 2010 - www.bershad.ua
Користувачі OnLine: 
Бершадщина  | Форуми  | Сторінками історії  | Літературна Бершадь  | Фотогалереї  | Новини  | Довідники  | Визначні місця  | У нас в гостях!  | Прогноз погоди в Бершаді  | Телефонні довідники