Fridge magnet wooden gears

Лілія Гастелло:"В церковь нужно ходить, так не заблудишься..."

  • Подобається0Не подобається
  • 7 Травня 2014, 09:00

Єдина старообрядницька церква в нашому районі розташована у Бершаді на Пилипонівці. Побудована вона, як стверджує Григорій Погончик у своїй книзі «Дорога до храму», в 1885 році. Дуже ціниться старообрядцями, вони кажуть, що цей храм старий і намолений. Попередня церква на честь Покрови Пресвятої Богородиці була споруджена ще у ХVIII столітті.

Щонеділі при службі люди вітаються словами «С Воскресным днем вас!». Старообрядців у Бершаді близько тисячі. Пилипонівка – нині мікрорайон районного центру, тут компактно проживає найбільше людей цієї конфесії. Хоча чимало вихідців звідси мешкають в інших частинах міста. Практично у центрі колишнього села, а нині міського мікрорайону – школа, а неподалік церква. І майже поруч в одному з дворів мешкає подружжя Лілії та Олександра Гастелло з трьома малими дітьми.

Жінка вийшла у двір у махровому халаті з хусткою на голові, запросила на подвір’я і попросила зачекати на лавочці.

Обійстя скромне, багато дитячих іграшок, на сходах будинку квітнуть вазони, граються діти.

Лілія (так поgросила вона її називати) вийшла з хати в довгій спідниці та сорочці, хустку не знімала, сіла поруч (було літо).Говорила російською.

– Я не коренная старообрядка. Мы перешли в эту веру, так как считали её истинной. Мама оцерковилась уже в зрелом возрасте. Люди были гонимы и хотели сохранить то, что им предки передали. Это очень ценят старообрядцы, – так почала вона неквапливу розмову.

В історію релігії не дуже вдавалась, розповідала тільки загальне:

– Вера у нас из Византии, от греков. В России случился раскол церкви, когда царь в XVII веке принял реформы Никона. Как можно было дальше жить, если креститься по-другому и бороду брить?

Сама Лілія родом з Росії. Сюди приїхала разом із матір’ю Валентиною Міщенко (до речі, членом Спілки письменників Російської Федерації).

Творчі стежки Валентини Дмитрівни пролягають і через Україну, і через Росію, але час від часу письменниця навідується в Пилипонівку і подовгу живе у родині дочки.

Чоловік Лілії Олександр Гастелло приїхав з Балти Одеської області.

Пояснює Лілія про двоперстя, яким вони хрестяться і триперстя інших православних, бо це дуже важливо для віруючих:

– Иисус был распят на кресте, вот мы ним и молимся, а это – Троица (показує на пальцях). А «никонианцы» (так старообрядці називають інших православних – авт.) крестятся распятой Троицей да ещё и разрывают её.

Мислили про сьогодення з Лілією. Каже, що страшний час настав, коли явно всі говорять про антихриста, масонів. Розмиті чіткі кордони між конфесіями, бо вже строгої доктрини нема.

На мою фразу, що церква – це система, і молитись можна дома, чітко заперечила:

– Да, но без церкви нет спасения. Когда человек там, у него есть границы. Это такой организм, который воспитывает. В церковь нужно ходить – так не заблудишься.

Церкву у Пилипонівці мені пощастило відвідати. Відчинена вона тільки, коли служба правиться. Там тихо моляться жінки, горить багато свічок, співають «крилиші» (ті, що моляться у крилі храму – авт.).

Одягнені вони в традиційний російський костюм – довгий закритий сарафан. Світло тускле, у храмі пахне воском і деревиною, у вузеньких вікнах вмонтовані грати, перед вівтарем– сотня старих ікон. Це місцева традиція – кожна родина має свою ікону-святиню.

Церкву тричі грабували, тому багато цінних реліквій пропало.

В один момент люди, що молились, взяли «подручники» (предмет, схожий на невелику подушку – авт.), які лежали на лавках і кинули собі до ніг, і мені якась жінка кинула. Пізніше пояснили, що це для молитви відповідної традиція така.

Старовіри під час служби тереблять в руках «лестовку», що символізує «лестницу духовного восхождения с Земли на Небо».

Жінки покривають голову хусткою, яку зчіплюють біля підборіддя шпилькою.Пояснюють це тим, що Іуда, зав’язуючи на собі хустку, задушився.

Чоловіки-старовіри не бриють бороди, бо все на обличчі має залишатись природнім. Не заправляють сорочку в штани, а підперезуються пояском, мовляв, так вони обв’язані вірою.

Після служби «крилиші», які співали, стали в коло біля церкви і говорили про свою збережену церкву. Сміялись, жартували, ховались від пекучого сонця в тінь.

Один із старообрядців подивився на мене і зауважив: – А тобі нічого не сказали, що в тебе руки оголені? (Я була того дня у блузці з короткими рукавами, це відбувалося минулого літа).

Сміливі ці люди і щирі. Їхня віра заслуговує на повагу, передовсім, як приклад збере;ених давніх традицій своїх далеких предків.

Коли прощались, Олександр Гастелло сказав: – Старообрядец – звучит гордо. «Без сумніву», – подумалось мені. У цьому контексті означення стара віра – це віра не просто давня, а й надійна, що пройшла випробування часом і простором, які вимірюються сотнями років і тисячами кілометрів (відомо ж, що предки цих людей тікали від жорстоких переслідeвань з Росії в Україну).

Спасибі долі, що пощастило познайомитися і поспілкуватися з цими людьми.

Юлія ТОДОРЕНКО, студентка факультету журналістики Львівського національного університету ім. Івана Франка.


Дивіться також в розділі  Персоналії
» 16.06.2018 Людмила Володимирівна Колесник – лікар загальної практики – сімейної медицини Бершадської амбулаторії ЗПСМ. Працює на цій відповідальній посаді з 2008 року.
» 16.06.2018 Досвідчений лікар і мудрий колега Оксана Богданівна Шелест народилася та виросла у родині медиків, тому і не дивно, що і професію обрала відповідну.
» 08.04.2018 Марко Іванович Грищук народився у квітні 1943 року в П’ятківці, в сім’ї хліборобів. Коли йому було півтора року, батько пішов на війну, і вихованням сина займалася мати.
» 07.04.2018 Наполегливий, працьовитий, відповідальний, організований – цими та багатьма іншими позитивними якостями володіє добрий господар, люблячий чоловік і батько, надійний товариш і побратим Ярослав Антонович Фурик. Народився чоловік у квітня 1963 року...
» 25.03.2018 Головне – здоров’я людей
» 25.03.2018 Нелегка йому випала доля…
» 17.03.2018 У праці життя і краса
» 17.03.2018 Добра, ніжна, неповторна
» 08.03.2018 Зелені гектари Анатолія Гуза
» 08.03.2018 Ветеран, працелюб, порадник
Всі статті розділу Персоналії »
Цікаві фото
6 фото   
<b>Урочисті заходи з нагоди 20-ї річниці незалежності</b><br />Урочистості з нагоди 20-ї річниці незалежності України відбулися у районному будинку культури 21 серпня 2011 року. О...
17 фото   
<b>Бершадь. Путівник 1978 р.</b><br />Дорога стрімко прорізує ободівські ліси, наче ділячи їх навпіл. Зліва за деревами зблискує ставкове плесо, справа...
49 фото   
<b>БЕРШАДЬ</b><br />Перша згадка в писемих джерелах - 1459 рік. Назва міста давня і непрозора, а основа не розшифрована до кінця і досі....
3 фото   
<b>Що не громада – то інша рада</b><br />Такий висновок напрошувався після чергового візиту голови райдержадміністрації О.Ф Снігура і керівників структурних...
Всі фотогалереї »
Ми - пам’ятаємо - «Книга Пам’яті України» / Берізки-Бершадські
Кабак Олександр Дмитрович (1914) 1914 р., українець, селянин. Мобілізований в 1941 р. Рядовий. Загинув 00.09.41.

З історії Бершаді
Відновлені органи Радянської влади приділяли велику увагу нормалізації життя та налагодженню роботи установ міста. Були вжиті заходи, спрямовані на поліпшення санітарного стану міста і громадського харчування. Розроблено план відбудови промислових об'єктів, набору та відправки робочої сили на відродження шахт Донбасу. Силами місцевих лікарів у Бершаді для поранених солдатів і офіцерів... Читати далі »



Останні новини
Може бути цікаво

Лілія Гастелло:"В церковь нужно ходить, так не заблудишься..." - Бершадь в персоналіях - www.bershad.ua
Користувачі OnLine: 
Бершадщина  | Форуми  | Сторінками історії  | Літературна Бершадь  | Фотогалереї  | Новини  | Довідники  | Визначні місця  | У нас в гостях!  | Прогноз погоди в Бершаді  | Телефонні довідники